Training In tijden van Scheiden

Complexe scheidingen in het vrijwillig kader

Twee dagen
22.4 SKJ
Alkmaar
Eerst volgende startdatum: 03-10-2024
Wil je je inschrijven samen met 1 of meer collega’s? Wijzig hieronder dan het aantal. Op de afrekenpagina verderop is het mogelijk om de extra namen en emailadressen toe te voegen.
Categorie:

Beschrijving

Deze tweedaagse training richt zich op scheiding en de problemen van jeugdigen in het vrijwillige kader.

Een scheidingssituatie tussen twee ouders kan erg grillig zijn en met veel problemen verlopen. Een dergelijke situatie kan uitlopen op een complexe scheidingssituatie waarbij de kinderen klem komen te staan tussen de ouders. Er is sprake van hoogoplopende conflicten en strijd tussen de ouders waarbij zij beiden op hun eigen manier aan het overleven zijn. Die strijd doet een beroep op de hulpverlening die betrokkenen is en eist hoe langer dit aanhoudt zijn tol bij de betrokkenen (ouders en kind).
In deze training leer je door het “7 Stappenplan” toe te passen binnen het vrijwillig kader aan te sluiten bij het gezin in scheiding.
Het ‘’7 Stappenplan’’ is een werkwijze waarbinnen circulair wordt gewerkt en er aangesloten wordt met passende interventies.

In de training is de richtlijn ‘’Scheiden en problemen bij Jeugdigen’’ verwerkt.

Aan deze training is een reflectieopdracht verbonden die ongeveer 1.5 uur in beslag neemt en in de training wordt toegelicht.

Na het volgen van deze training heb/kun je:

• Inzicht en kennis van de gevolgen voor kinderen op korte de lange termijn van een complexe scheiding.
  • De relevante vakinhoudelijke richtlijnen en hoe te voldoen aan het werken volgens de professionele standaard.
  • Inzetten van passende interventies in een complexe scheiding en doorverwijzen naar passende hulpverlening.
  • Competenties en houdingsaspecten in het werken met complexe scheidingen vergroot
  • De stem van het kind conform de wettelijke kaders betrekken in een hulpverleningstraject
  • Reflecteren op eigen rol en houding in het werken met complexe scheidingen
  • Kennis van het 7 Stappenplan en kan deze (circulair) toepassen in de praktijk

Centraal bij de trainingen van Groeimee staat het ervarend leren. Compacte theorie verweven met ervaringsgerichte oefeningen.
Na afloop heb je je kennis en je repertoire aan vaardigheden uitgebreid. Experimenteren, leren en reflecteren in een sfeer van vertrouwen en plezier!

Trainers

Sandra van der Vliet

Sandra van der Vliet heeft in de afgelopen 30 jaar gewerkt in de (gedwongen) jeugdhulpverlening. Zij is gestart als groepsleidster in een kindertehuis, heeft daarna als Jeugd- en gezinsbeschermer gewerkt en werkte de afgelopen jaren bij Veilig Thuis. Na het behalen van een PABO diploma is zij werkzaam geweest als leerkracht op een basisschool.
Echter een stukje van haar hart was achter gebleven bij het werken met kinderen en gezinnen in lastige opvoedsituaties waardoor zij weer is geen werken in de de gedwongen hulpverlening. Tegelijkertijd heeft zij een opleiding tot trainer gevolgd en interne trainingen verzorgd binnen De Jeugd- en Gezinsbeschermers en voor professionals bij Veilig Thuis. Door haar jarenlange ervaring in het werkveld heeft zij expertise opgebouwd op het gebied van gespreksvoering met kinderen, rapporteren, oplossingsgericht werken en het thema huiselijk geweld en kindermishandeling.
De wens om professionals binnen jeugdhulp/ jeugdbescherming en sociaal domein verder toe te rusten en vakbekwaam te maken zodat ook zij met hun “hart” hulpverlening kunnen blijven bieden, heeft gemaakt dat zij zich nu volledig als trainer inzet bij Stichting Groeimee.

Referenties

“Sandra is een hele fijne trainster. Je krijgt goede handvatten en tools om een start te maken.”

Fijne training. Bruikbare handvatten, gelijk toepasbaar, veel herkenning en erkenning. Brengt mij verder als hulpverlener.

Een hele interessante, leerzame training. Veel theorieën die je kunt meenemen in het werk..

“Ik vond het een erg interessante training, de manier waarop het werd verteld en we werden meegenomen in de training sprak mij enorm aan. We zien elkaar vast een volgende training!”

“Ik heb veel geleerd. Ik heb een aantal dingen uit de training in de praktijk gebracht. Het resultaat was een tevreden vader die eerder behoorlijk uit de bocht vloog! Ik vind Hester haar manier van trainen heel fijn. Het sloot zo aan op wat wij nodig hebben!!”

“Een inhoudelijk goede training met een ervaren trainster die een goede sfeer brengt en oog heeft voor de verschillende cursisten wat betreft achtergrond en ervaringen.”

Extra informatie

Trainingsdata

donderdag 3 & 10 oktober 2024

Wanneer de training geen doorgang kan vinden, brengen wij jou hier twee weken voorafgaand aan de training van op de hoogte.

Duur

Twee dagen

Studiebelasting

3 uur (dit zijn de uren buiten de trainingsuren ter voorbereiding op de training)

Punten

22.4 SKJ

Aantal personen

Alkmaar

Hertog Aalbrechtweg 18, 1823 DL Alkmaar

Extra

Adres kan ook elders in overleg

Lunch

Inbegrepen (Bij dieetwensen of vegetarisch graag even doorgeven)

Trainingsmateriaal

Inclusief studiemateriaal en certificaat

Trainingsniveau

Niveau van de training: HBO niveau Aanvangsniveau: HBO werk- en denkniveau. Wanneer je toch graag deze training zou willen volgen, maar niet aan dit niveau voldoet, neem dan contact met ons op.

Eerst volgende startdatum

03-10-2024