Training Werken aan veiligheid in gezinnen

264,00

Hoe werk je toe naar een zo veilig mogelijk opvoedklimaat met inzet van alle gezinsleden

Een dag
8 SKJ
Alkmaar
Op aanvraag

Categorie:

Beschrijving

Wat is veiligheid en wanneer is veiligheid voldoende aanwezig? Wie bepaalt dat en ben ik als professional daar medeverantwoordelijk voor?

In het werken aan veiligheid stellen professionals zichzelf vragen over hun taken en verantwoordelijkheden en die van het gezin. In deze training komen verschillende vragen aan bod en wordt hier antwoord op gegeven.

Het werken aan veiligheid in gezinnen is niet makkelijk maar wel mogelijk. Dit vraagt van jou bepaalde kennis, inzicht, vaardigheden en reflecterend vermogen.

In deze training leer je hoe je toewerkt naar een zo veilige mogelijk opvoedklimaat met inzet van alle gezinsleden. Je ontvangt concrete tips hoe je dit zelf kunt uitvoeren en waar je op letten als je hulp inzet voor gezin.

Ben jij bereid om naar jou eigen rol te kijken en jouw bijdrage in het herstellen van veiligheid te vergroten? Dan is deze training echt voor jou!

In de training komen de volgende onderdelen aan bod:

• Motivatie bespreekbaar maken en weten hoe deze te vergroten
  • Kennis over de verschillende fasen die je moet doorlopen om te werken aan veiligheid
  • Kennis over welke vaardigheden je als professional nodig hebt in het werken aan veiligheid
  • Kennis over jouw taken als professional in het werken aan veiligheid in gezinnen
  • De relevante vakinhoudelijke richtlijnen en hoe te voldoen aan het werken conform de professionele standaard
  • Reflecteren op eigen rol, taken en vaardigheden

Centraal bij de trainingen van Groeimee staat het ervarend leren. Compacte theorie verweven met ervaringsgerichte oefeningen.
Na afloop heb je je kennis en je repertoire aan vaardigheden uitgebreid. Experimenteren, leren en reflecteren in een sfeer van vertrouwen en plezier!

Trainers

Kees Toet

Kees Toet, 61 jaar, vader, opa, partner, enthousiast sporter, muzikant en naast zijn werk als systeem/relatietherapeut- traumatherapeut (NET-behandelaar) bij ARQ Centrum ’45, in 2021 gestart met zijn eigen praktijk. Kees werkt als zzp trainer voor verschillende organisaties.
Als systeemtherapeut heeft kees ruime ervaring op het gebied van trauma, bij het Kinder- en Jeugdtraumacentrum in Kennemerland- in de crisisdienst JeugdGGZ en door zijn deelname vanuit KJTC aan samenwerkingsproject Samen Sterker Verder van KJTC -Jeugdbescherming en de Waag (forensische psychiatrie).
Kees heeft ruime ervaring in het werken vanuit de methode MDFT (Multi Dimensionale Familie Therapie) en is supervisor MDFT.
Bij MDFT heeft Kees geleerd hoe belangrijk dat gezinnen in zwaar weer, weer leren complimenten te geven- aan elkaar te (blijven) vertellen hoe blij je met elkaar bent- hoeveel je van elkaar houdt, waardoor de verbinding hersteld en jongeren weer positieve keuzes maken, doordat ze zich serieus genomen voelen en weten door hun ouders.
In 2020 ging Kees aan de slag bij ARQ C’45, als systeemtherapeut voor Kind en Gezin, PRT en NET behandelaar (traumatherapeut) voor diverse Volwassen teams en Traumatrainer voor ARQ International.

Expertise van Kees:
Trauma in gezinnen en Narratief Exposure Therapie
Systemisch werken (o.a. ook Een taal erbij- Yucel methode- EFT-geweldloos verzet)
Gesprekken met kinderen- jongeren- ouders-gezinnen over kindermishandeling- seksueel misbruik- seksuele ontwikkeling (vlaggensysteem)
Cultuur- en traumasensitief werken

Referenties

“/”

Extra informatie

Trainingsdata

Op aanvraag

Wanneer de training geen doorgang kan vinden, brengen wij jou hier twee weken voorafgaand aan de training van op de hoogte.
Aantal personen

Een dag

Punten

8 SKJ

Alkmaar

Hertog Aalbrechtweg 18, 1823 DL Alkmaar

Lunch

Inbegrepen (Bij dieetwensen of vegetarisch graag even doorgeven)

Voor wie

Alle professionals die met jeugdigen boven de 12 jaar werken.